فواید انجام فوتبال  تفریحی برای مردان مبتلا به فشارخون بالا و  دیابت نوع 2

محققان مرکز ورزش های گروهی و سلامت دردانشگاه کپنهاک اعلام کردند آموزش فوتبال تغییرات قابل توجهی را در ترکیب بدن و کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ایجاد می کند و بطور موثر موجب کاهش فشارخون  در مردان مبتلا به  هایپرتنشن می گردد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sportsمنتشر گردید.

 نتایج نشان می دهد آموزش فوتبال تفریحی دوبار درهفته و بمدت 24 هفته موجب کاهش فشارخون و بهبود عملکرد قلبی در مردان مبتلا به فشارخون بالا  و مردان  مبتلا به دیابت نوع  2 می شود. علاوه بر این مردان مبتلا به دیابت نوع  2، دوازده  درصد از چربی شکمی  خود را درطی این مدت  از دست داده اند و مقدار قندخونشان  نسبت به افراد غیرفعال درگروه کنترل 20 درصد  بیشتر کاهش یافته است.

این اثرات به احتمال زیاد در کاهش خطرابتلا به بیماریهای قلبی از جمله نارسایی قلبی، انفارکتوس  میوکارد موثر است. شرکت کنندگان دراین تحقیق  پس از اتمام  این دوره ی 24 هفته ای نیاز کمتری به مصرف داروهای ضد دیابت  و ضد فشارخون داشتند.

پروژه ی تأثیرات آموزش  فوتبال  در 21 مرد مبتلا به دیابت  نوع 2 و 32 مرد مبتلا به فشارخون بالا با سن 30 تا 60 سال با تمرکز بروی سوخت  و ساز بدن  و تغییرات  قلبی عروقی انجام گردید.

بهبود سلامت عمومی و افزایش  ضربان  قلب با آموزش  فوتبال

یکی از شرکت کنندگان دراین پروژه می گوید: من احساس می کنم در زندگی  روزنه ام انرژی  بیشتری  دارم  که قطعاً به دلیل آمادگی جسمانی وتناسب اندام بهتری است که در طی  این 24 هفته  کسب کرده ام.

پرفسور Bangsboمدیر این تحقیق می گوید: بطور متوسط ضربان قلب افراد  درطول آموزش  بالاتر  از 80 درصد حداکثر ضربان قلب بود و برای  مدت قابل توجهی ضربان  قلب آنها به بالاتر  از 90 درصد نیز رسید.این نوع  آموزش فوتبال بسیار موثر است و پس از 24 هفته  آموزش آمادگی  جسمانی میزان  حداکثر  جذب اکسیژن برای شرکت کنندگان  که به فشارخون بالا مبتلا بودند 10 درصد برای  افراد مبتلا به دیابت 12 درصد افزایش می یابد. در همین زمان، بیماران  مبتلا به دیابت تقریباً 2 کیلوگرم  از چربی خود را از دست  دادند. آمادگی  جسمانی بهتر همراه با کاهش  درصد چربی بدنی  موجب آسان تر شدن فعالیت  های روزانه  می شود.

پرفسور Bangsboدرادامه می گوید: ما دریافتیم که آموزش فوتبال در مردان مبتلا به دیابت  نوع 2 به طور قابل توجهی موجب کاهش چربی شکمی  و بهبود  کنترل گلایسمیک (قندخون) می گردد که برای مدیریت دیابت و پیشگیری ازعوارض دیابت ضروری است.

24 هفته  آموزش تفریحی فوتبال (دو جلسه درهفته) خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را درفرم  نارسایی  قلبی  کاهش می دهد. بسیاری از شرکت کنندگان  پس از اتمام مطالعه  نیاز کمتری به  مصرف دارو داشتند. در هر دو گروه  شرکت کنندگان در این پروژه، فاز انقباض قلب بطور چشمگیری موثرتر شده و فشارخون  8 تا 10 میلی متر جیوه کاهش یافت.

دکترPeter Riis Hansenمتخصص قلب و عروق از بیمارستان  دانشگاه Gentofteازدانمارک  و یکی از محققان این تحقیق می گوید: چنین تغییراتی قابل توجه هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و مرگ را در آینده کاهش دهند. او در ادامه  اشاره  می کند  که این نتایج نشان می دهد آموزش تفریحی فوتبال ممکن است یک ابزار بسیار موثر در درمان  فشارخون  و دیابت  نوع 2 باشد.

آموزش فوتبال  سبب انسجام اجتماعی و افزایش میل برای تمرینات  بیشتر می گردد. پس از اتمام پروژه، شرکت کنندگان خود به تمرینات  هفتگی  ادامه دادند که دلیل آن روشن است، یکی از شرکت کنندگان می گوید: من احساس می کنم کیفیت زندگی ام  بهبود یافته است واصلاً تصور  نمی کنم  که بتوانم تمریناتم را متوقف کنم، تعاملات  اجتماعی با افراد دیگر  فوق العاده است و تیم  فوتبال ما قصد دارد برای تمرینات  ورزشی به اردوهای خارجی سفر کند  این تمرینات میل ما را به ادامه ی  مسیر بیشتر کرده است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/278214.php